Aktuální opatření ve školství

Aktuální opatření ve školství

Řešení situace, kdy je celý nebo část pedagogického sboru v karanténě – V minulých dnech došlo na několika školách k tomu, že ač byla celému nebo velké části pedagogického sboru nařízena ze strany KHS karanténa, nedošlo ze strany hygieniků k uzavření celé školy. MŠMT těmto školám nabízí následovné řešení: Školám, které nemohou zabezpečit prezenční výuku z důvodu karantény pedagogických pracovníků, MŠMT na žádost školy změní po dobu nezbytně nutnou organizaci školního roku, čímž také zajistí nárok rodičů na ošetřovné. „Jsem názoru, že tato situace splňuje veškeré zákonné podmínky pro vznik nároku na ošetřovné, neboť se jedná o uzavření školy z důvodu nepředvídatelné události,“ říká ministr školství Robert Plaga. Ministerstvo školství je se školami v kontaktu a některým z nich již toto řešení – které platí i pro školy, které situaci již řešily ředitelským volnem – umožnilo.

Roušky – od 18. 9. 2020 je v celé ČR povinnost nosit roušky ve všech prostorách škol a školských zařízení a vysokých škol nově tedy včetně učeben (s výjimkami uvedenými dále). Ochrana dýchacích cest u žáků, studentů a pedagogických pracovníků není vyžadována pro vzdělávací aktivity, jejichž charakter neumožňuje nošení ochranného prostředku (např. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje).

Na některé osoby a segmenty školství se tato povinnost neuplatňuje. Výjimka z povinnosti nošení roušek ve společných prostorách škol a školských zařízení a vysokých škol se vztahuje na:
–  děti do dvou let věku,
– děti a pedagogické pracovníky v mateřské škole a děti a osoby o ně pečující v dětské skupině,
– žáky a pedagogické pracovníky 1. stupně základních škol mimo společné prostory škol (tedy např. je povinnost nosit roušku na chodbách, toaletách, v šatnách nebo jídelnách, naopak není povinnost nosit roušku v učebnách nebo tělocvičnách),
– internáty a domovy mládeže, jde-li o zaměstnance nebo ubytované děti, žáky nebo studenty,
– školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školy zřízené při nich a střediska výchovné péče při poskytování služeb internátní formou,
– školy zřízené Ministerstvem spravedlnosti,
– žáky, studenty a pedagogické pracovníky ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,
– osoby s poruchou intelektu, s poruchou autistického spektra a kognitivní poruchou nebo se závažnou alterací duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování tohoto zákazu.

Roušky se musí nosit např. i v kabinetech a jiných prostorech vymezených pro zaměstnance, pokud není zajištěn odstup všech osob minimálně 2 metry. Je-li zajištěn tento odstup a jedná se o „výkon práce na jednom místě“ – tedy stálé pracovní místo osoby, kde nedochází k fluktuaci různých lidí (kancelář, kabinet se stálými místy k sezení), roušky se nosit nemusí. Mimořádné opatření najdete ZDE.

Obecně platí, že ředitel školy nemůže nošení roušky nařizovat dětem/žákům/studentům, kteří tuto povinnost dle výše uvedeného nemají. Ředitel školy může doporučit nošení roušek a komunikovat se zákonnými zástupci, aby takové doporučení podpořili. S jejich souhlasem může nošení roušek vyžadovat (nikoliv však vymáhat výchovnými opatřeními v podobě například třídní důtky atd.). Mohou však nastat specifické situace, kdy je uvnitř školy závazný příkaz ředitele nosit roušku pro děti/žáky/studenty i při absenci povinnosti dle mimořádného opatření krajské hygienické stanice možný a oprávněný. Například, pokud se ředitel školy dozví od krajské hygienické stanice, že byl některý z žáků či zaměstnanců pozitivně testován na COVID-19 a teprve se rozbíhá epidemiologické šetření (takže se vyhodnocuje, s kým ve škole byl žák/zaměstnanec v kontaktu a kdo je potenciálně také ve škole nakažený), je přiměřené po přechodnou dobu, než situaci vyhodnotí krajská hygienická stanice, nařídit nošení roušek všem. V odůvodněných případech může ředitel také nařídit nošení roušek zaměstnancům nad rámec povinností plynoucích z výše uvedeného mimořádného opatření.

V případě, že KHS určí přísnější opatření, uplatní se toto opatření nad rámec výše uvedeného celostátního.

Pořádání hromadných akcí – Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 16. 9. 2020 (dostupné ZDE) zakázalo pořádání hromadných akcí nad 1000 osob (pokud se pořádají převážně ve vnějších prostorech), resp. do 500 osob (pokud se pořádají převážně ve vnitřních prostorech) s tím, že je povinnost nosit ochranné prostředky k zakrytí úst a nosu ve vnitřních prostorech budov (vyplývá z mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví k rouškám – viz heslo „Roušky“). Nově také platí, že bude-li se hromadná akce konat převážně ve vnitřních prostorech a počet osob současně přítomných přesáhne 10 osob, musí mít každý účastník určené místo k sezení (s výjimkou výstav, trhů, veletrhů a jim podobných akcí) a organizátor akce musí písemně evidovat celkový aktuální počet míst k sezení pro účastníky.
Obecně se nedoporučuje, aby školy a školská zařízení pořádaly hromadné akce, pokud se ale rozhodnou hromadnou akci pořádat, jsou povinny řídit se mimořádnými opatřeními. V případě škol a školských zařízení se bude jednat především o kulturní představení (např. školní představení, besídky), hudební představení , sportovní akce (např. sportovní soutěže) či o slavnosti. V případě, že se škola či školské zařízení rozhodne hromadnou akci uspořádat, musí dodržet všechna mimořádná opatření a uspořádat akci tak, aby se minimalizovalo riziko šíření nákazy.

Chronické onemocnění vykazující známky infekčního onemocnění – U chronicky nemocných dětí/žáků/studentů či alergiků s přetrvávajícími příznaky jako rýma a kašel potvrzuje dětem/žákům/studentům (případně jejich zákonným zástupcům) praktický lékař pro děti a dorost nebo jiný lékař, že se jedná o chronické příznaky (typické například pro alergické onemocnění). Po odevzdání lékařského potvrzení škole je dítěti/žáku/studentovi umožněn vstup do budovy školy. Potvrzení se odevzdává pouze jednou. Pokud výše uvedené vyplývá z dokumentace, kterou má škola již z dřívější doby k dispozici, nemusí vyžadovat nové lékařské potvrzení o chronickém onemocnění.

Distanční vzdělávání – od 1. září se vzdělávání dětí/žáků/studentů vrací zpátky k prezenční formě, distanční způsob vzdělávání bude jen v případech, které stanoví připravovaná novela školského zákona, jedná se o případy, kdy je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření nebo z důvodu nařízení karantény, znemožněna osobní přítomnost většiny dětí/žáků/studentů alespoň jedné skupiny/třídy/oddělení/kurzu). O přechodu na distanční způsob vzdělávání nemůže mimo uvedené případy rozhodovat ředitel školy nebo zákonný zástupce.

Mimořádné finance na ICT vybavení – Tyto prostředky jsou určeny pouze pro veřejné základní školy (bližší informace ZDE) a nižší stupně víceletých gymnázií (bližší informace ZDE). Mateřské školy a střední školy vyjma nižších ročníků víceletých gymnázií tyto speciální prostředky neobdrží. Soukromým a církevním školám se zvýšený objem prostředků projeví ve finančních prostředcích, které obdrží v roce příštím. Při pořizování učebních pomůcek je třeba postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek a podle vnitřních předpisů příslušné organizace. Pokud však zřizovatel nad rámec zákona stanovil organizaci přísnější postup, doporučujeme postup se zřizovatelem konzultovat. Úplné znění vyhlášeného účelového normativu je dostupné ve Věstníku č. 6/2020 na str. 4., viz ZDE.

Kroužky – nejsou zakázány, nicméně MŠMT doporučuje zvážit jejich realizaci a v případě, že kroužky realizovány budou, doporučujeme zvážit nastavení podmínek tak, aby se minimalizovala možnost přenosu nákazy (neměnit skupiny dětí, dodržovat všechna hygienická a jiná doporučení).

Družiny a školní kluby – ředitel školy by měl zvážit organizaci oddělení školní družiny či školního klubu tak, aby oddělení, popřípadě skupina byla tvořena žáky jedné třídy, popřípadě několika předem daných tříd. Pokud to není možné, je třeba dodržovat pravidla popsaná v manuálu a hygienická opatření vyhlášená Ministerstvem zdravotnictví.

Výuka plavání – plavecký výcvik není zakázán nebo omezen, doporučujeme řídit se hygienickými a provozními pravidly uvedenými v manuálu.

ZUŠ – provoz ZUŠ není přerušen ani omezen, řídí se podle manuálu.

Učitel v karanténě jak píšeme v manuálu, pokud bude učiteli nařízena karanténa, je možné, aby se dohodl s ředitelem školy na tom, aby vykonával práci z jiného místa; pokud toto možné nebude, je učitel z pohledu právních předpisů v obdobné situaci jako v případě nemoci.

Internáty a domovy mládeže – není omezen nebo přerušen jejich provoz, v manuálu uvádíme doporučení vyčlenit prostory pro případné zajištění karantény pro ubytované.

Jídelny – doporučujeme neumožňovat samoobslužný výdej jídel, dále doporučujeme, aby příbory jednotlivě vydával pracovník školní jídelny.

Školní jídelny v případě, že je personál školní jídelny v karanténě – primárně by měl ředitel zajistit, aby byl žákům v rámci hmotného zabezpečení poskytován „dotovaný“ oběd (zajistit chod školní jídelny náhradním personálem atd.). Může však nastat situace, kdy ředitel není z objektivních důvodů schopen zajistit chod školní jídelny s ohledem na personální a technické možnosti a také s ohledem na to, že je stále nutné dbát na protiepidemická opatření. V tom případě doporučujeme, aby ředitel ve spolupráci se zřizovatelem poskytoval žákům oběd alternativním způsobem. Jako nejvhodnější se jeví to, aby přípravu obědu zajistila jiná školní jídelna např. do krabiček. Takto zajištěné obědy žáci konzumovali např. ve třídách či jídelně, pokud by bylo možné zajistit zvýšená hygienická opatření. V případě, že se nepodaří žákům zajistit teplý oběd, je možné zajistit obědy ve formě studených balíčků (to však až v nejkrajnějším případě). Na okraj uvádíme, že žáci mají za každé z uvedených situací nárok na oběd za „dotovanou“ cenu.

Praxe studentů pedagogických škol (SŠ, VOŠ i VŠ) na školách je možná, musí být dodržována mimořádná a hygienická opatření.

Slavnostní uvítání prvňáčků – nejsou obecně zakázána, avšak v manuálu doporučujeme, aby u těch aktivit, které nejsou pro naplnění školního vzdělávacího programu nezbytné a dochází při nich ke koncentraci vyššího počtu lidí, došlo ke zvážení nutnosti pořádat je. Pokud se rozhodnete akci pořádat, doporučujeme zvážit podmínky, za kterých se tato akce bude pořádat s ohledem na minimalizaci možnosti přenosu nákazy.

Prev Vláda schválila pravidla pro Kurzarbeit
Next INFORMACE ZE SOCIÁLNÍ OBLASTI, ZDRAVOTNICTVÍ A SPOLKOVÉ ČINNOSTI – ŘÍJEN