Očkování v plném proudu

Očkování v plném proudu

Jubilejní 1 000 klientku na očkování přivítali po Velikonocích v Léčebně a rehabilitačním středisku Chvaly. Stala se jí paní Větrovcová, která sice není z Horních Počernic, ale k LRS Chvaly má úzký vztah. Jako ležící pacientku jí zde doslova postavili na nohy a rozchodili. Když se rozhodovala, kde se zaregistruje na očkování, volba byla jasná.

 

O očkování jsme si povídali s vrchní sestrou z LRS Chvaly Dagmar Fialovou.

Kdy jste začali s očkováním?

První vakcíny jsme dostali 5. března a s očkováním jsme začali 8. března.

Nachystaní očkovat jste byli již dříve, nicméně se dlouho čekalo na dodávku vakcín.

Původně jsme zde měli přichystán velký party stan a dva malé stany k tomu, což měly být tři propojené, nicméně částečně oddělené prostory, které potřebujeme k očkování. Čekali jsme na vakcínu a z neděle na pondělí přišla vichřice a totálně nám ten velký party stan zdemolovala. Najednou jsme byli bez prostoru, a přitom jsme netrpělivě čekali, že každý den může přijít vakcína. Paní Štrobová se nám snažila pomoci a domlouvala přes Červený kříž nové stany. Pan starosta Měšťan nám nabídl tyto unimobuňky od firmy Metrostav, které jsme nakonec upřednostnili a v týdnu před začátkem očkování nám je přivezli. I přes problémy, které umístění provázelo, buňky usadili a vyvážili, my je rychle zařídili potřebným mobiliářem a mohli jsme začít očkovat.

Kolik jste v první vlně dostali vakcín?

Poprvé jsme dostali 200 vakcín. Od první dodávky nám pravidelně po 14 dnech přicházejí další vakcíny. Druhá dávka čítala 400 vakcín, v třetí jich přišlo 600, potom 500 a tento týden očekáváme opět 400 dávek. Očkujeme osm hodin denně v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hodin.  Musím říct, že nás to pokrývá tak, abychom naočkovali zhruba 60 lidí denně, nemusíme zastavovat, ani přeregistrovávat. Dnes jsme začali očkovat už druhé dávky a trochu se nám to nahromadilo, takže na dnešek máme 76 klientů, ale po prvním náporu to opět ustálíme na 60 klientů, což akorát vychází na 5 lahviček, které načneme. Lahvička je počítána na 10 dávek, ale natáhne se z ní běžně 11 – 12 dávek. V systému máme na každý den nastavení na 58 klientů a ty dva voláme z náhradníků, když vidíme, že to opravdu vyšlo na 60 dávek.

Každý den se tedy volají dva náhradníci?

Ano, obvykle dva. Náhradníci se volají z těch, kteří se nám nahlásili, že jsou schopni do 30 minut dorazit, pokud zbude očkovací látka v lahvičce.

Kolik z náhradníků již bylo naočkováno?

Už opravdu hodně. Měli jsme jich kolem stovky, ale je pravda, že když nastane situace a volám náhradníka, tak začnou říkat: „Já už jsem očkovaný na Bulovce.“ Nebo: „Já už mám termín jinde.“ Takže obvykle voláme osm lidí, abychom z nich měli dva náhradníky. Tím se nám fronta neustále zmenšuje.

Jak funguje tento systém pro náhradníky? Kdo se do něj může zapojit a dle jakých kritérií jsou pak vybíráni?

Systém náhradníků je podle metodiky MZ neveřejný systém. Dali jsme to na vědomí hlavně tady v Horních Počernicích přes sociální sítě a paní Brzkovskou, se kterou velmi úzce spolupracujeme. Lidé z Horních Počernic se mohou hlásit přes paní Sukovou (sukova@chvaly.cz). Z nich pak vybíráme jednak podle ročníku a také podle toho, do jaké kategorie patří. Také je nutné, aby byli schopni co nejdřív přijít.

Systém náhradníků je čistě v naší režii, ale teď nám bylo na školení řečeno, že bychom měli náhradníky také zadávat do systému, aby měli kontrolu a viděli, koho očkujeme a jak vybíráme. My jsme u náhradníků prioritně naočkovali ošetřovatelky, zdravotníky, sociální pracovníky a všechny pedagogy, jelikož jsme považovali za nutné, aby byli naočkovaní. Možná to nebylo všem úplně pochopitelné, ale nebylo nám to vytknuto. Od konce března nám na školení sdělili, že se nemají upřednostňovat učitelé před ročníky 70 plus, ale že by se měli brát učitelé od 55 let výše.  My jsme hrdí na to, že se nám podařilo oočkovat všechny učitele, kteří až teď půjdou do školy, tak budou již zabezpečeni. Vidím to jako prioritu a stojím si za tím.

Mluvila jste o školení, jak často probíhají?

Každý týden nás školí vojsko, které řídí systém rezervace očkování. Vysvětlují nám nové metodické pokyny z magistrátu či Ministerstva zdravotnictví. Například minulý týden jsme dostali novou informaci, že se prodlužuje doba mezi první a druhou dávkou až na 42 dní, nikoliv původních 28 dní.

Z jakého důvodu se prodloužila tato doba?

Je to to kvůli tomu, aby co nejvíc lidí dostalo první dávku, po níž jsou lidé již chráněni před těžším průběhem. Čím dál víc se ukazuje v praxi, že pokud již po první vakcíně onemocní, tak mají velmi mírný průběh.

Jakou věkovou kategorii máte dnes plně pokrytou první dávkou?

V kategorii 80 plus myslím, že naše 1 000. klientka, paní Větrovcová, byla opravdu jedna z posledních. Když se podíváme na frontu, tak z kategorie 80 plus už tam nečeká nikdo. Je tam ještě hodně lidí ve skupině 70 plus, protože je právě všichni učitelé předběhli, čímž jsme tímto trošičku pozdržení a někteří lidé se na nás zlobí, telefonují, proč jsme upřednostnili učitele místo nich. Já je chápu, rozumím, že se zlobí, ale pro nás byla opravdu priorita naočkovat všechny pedagogy a zdravotníky.

O jak velkém zdržení se bavíme?

Myslím, že šlo o jeden maximálně dva týdny.

Jak dlouho čeká člověk, který se zaregistruje, než na něj přijde řada?

To já nedokážu říct, nevím, kolik lidí je před závorou, nevím, pro kolik lidí budu moct závoru otevřít, kolik dostanu dávek. Já jsem se dověděla v sobotu, že další týden dostanu 400 dávek. Do té doby jsem nevěděla, s čím můžeme počítat. Teď už musíme zároveň dopočítávat druhé dávky, které jdou do systému automaticky.

Slyšela jsem, že někteří lidé měli po druhé aplikaci větší obtíže. Setkali jste se s tím?

Je to velmi různé, obecně by se snad dalo říct, že mladší lidi mají větší problémy než starší lidé. Ptám se všech, kteří dostávají druhou dávku, jaká byla reakce po té první a většina seniorů z těch opravdu starších říkají, že vůbec žádná. My jsme jako následná péče v lednu a v únoru očkovali sebe jako personál a naše pacienty. Veškerý personál byl po vakcinaci totálně vyřízen, bolela tři dny ruka, někdo měl horečku, někdo chřipkové příznaky, špatnou soustředěnost, bylo velmi těžké vydržet celou pracovní dobu. A když jsme se ptali našich pacientů, tak ti neměli vůbec žádné reakce ani po první ani po druhé dávce.

Nemůže to být tím, že opravdu dodržují ten klidový režim po očkování, zatímco mladší člověk je v práci?

Přesně tak, po očkování je určitě vhodné dodržet klid. Myslím, že to na to má velký vliv.

Většina lidí má nějaké příznaky. Bolest ruky je nejčastější, někdo má slabost, příznaky slabší chřipky. Po druhé dávce může být reakce výraznější, ale neplatí to samozřejmě u všech.

Jaká je spádová oblast lidí, kteří k vám jezdí na očkování?

V systému nevidíme, odkud lidé jsou, ale je to rádius okolo Počernic, starosta nám říkal, že by to měl být okruh o cca 70 tisících lidí, kteří se budou snažit dostat k nám. Ono to je i tím, že ta dodávka vakcín jde velmi dobře a podle seznamu, který máme k dispozici, jsme v počtu dodávek vakcín na tom velmi dobře. My jsme teď například dostali 400 dávek, ale většina jich dostala 100, 200. Velké polikliniky jako je Prosek nebo Městská poliklinika ve Spálené dostanou 1 000 dávek, ale našich 400 je opravdu hodně.

Víte, podle jakého klíče dochází k přerozdělení vakcín?

Hodnotí to podle seznamu registrovaných, velikosti fronty, dále jak jsme efektivní, jak nakládáme s vakcínami. Dále si dělají průzkum spokojenosti u klientů.

Museli jste pro očkování vyčlenit svůj personál z LRS Chvaly, který tam ale teď zase chybí. Jak jste si poradili s personálním zabezpečením?

Zatím to pokrýváme z 90 % z našeho stávajícího personálu. Veškerému personálu jsme dali na vědomí, že se může přihlásit k této činnosti s tím, že bude hodnoceno přes dohodu o provedení práce a bude to jejich nadúvazek. Lidé, kteří jsou v třísměnném provozu jako sestřičky nebo ošetřovatelky si ve dnech volna napíšou směnu na očkování. Náš tým je poměrně velký, navíc na očkování je úžasná atmosféra, všichni tam chodí opravdu moc rádi. Lidé, kteří se jdou očkovat, jsou pozitivně naladěni, těší se a tím nabíjejí i náš personál. Do pracovního poměru jenom dva nové zaměstnance, kteří zajišťují práci u počítače. Ostatní si píšou rozpisy po hodinách či dnech, jak kdo může. Zatím máme rozpis na měsíc dopředu plný. Toto je ale běh na dlouhou trať a na podzim to už takto být nemusí.

Mimo vakcíny potřebujete také velké množství dezinfekce a ochranných pomůcek. Kdo vám je zajišťuje?

Vše ostatní objednávám přes zdravotnický materiál. Očkování je placené pojišťovnou, až teď dostaneme platby od pojišťoven za březen, tak si dáme proti sobě náklady a platby a uvidíme, ale ztrátové to určitě nebude.

Vy zde očkujete látkou Moderna. Mohli jste si vybrat či vám byla přidělena?

Vakcína nám byla přidělena. Ministerstvo zdravotnictví má klíče, podle kterých rozděluje. Do velkých nemocnic, kde jsou očkovací centra jde Pfizer. Pro praktické lékaře byla Astra Zeneca, tu teď trochu nešťastně v médiích zpochybnili, takže ji teď zřejmě nahradí Johnson a pro očkovací centra menšího typu jako jsme my se distribuuje Moderna.

Lenka Bartáková

 

 

Prev INFORMACE Z NAŠICH ŠKOL
Next Kvetoucí jaro přichází